Archive for the ‘ politics ’ Category

Itali, Sepanyol gah di padang, longlai dalam ekonomi

Oleh Anwar OPatho Rohman

Laksana dana penyelamat bersepadu elak krisis terus melarat.

Bagi yang menonton Euro 2012 awal pagi tadi, tentu sudah mengetahui siapa bergelar ‘raja’ bola sepak Eropah tahun ini, sama ada Itali atau pun Sepanyol. Pasukan yang menang menyambutnya dengan penuh kegembiraan dan disanjung ribuan peminat. Bagi yang kalah, menangis air mata darah sekali pun tidak akan dapat menukar keputusan perlawanan.

Di sebalik kehebatan dan kemeriahan Euro 2012 terutama apabila perlawanan akhir menemukan Sepanyol dan Itali, kedua-dua negara ini juga tetap mempunyai kelemahan. Kedua-duanya sedang bergelut dengan krisis ekonomi

Itulah dunia sukan bola sepak. Ia penuh dengan kegilaan, suka duka, misteri, keajaiban dan luar biasa tetapi amat berpengaruh kepada manusia kerana ramai yang sanggup mengorbankan wang ringgit, tenaga dan masa termasuk waktu tidur.

Jelas sekali, Euro 2012 menjadi pentas negara rantau Eropah mempamerkan kehebatan dalam sukan bola sepak kepada dunia khasnya benua Amerika Selatan dan Asia.

Kejohanan berprestij empat tahun sekali itu amat ditunggu peminat bola sepak, selain Piala Dunia kerana mereka mahu menyaksikan aksi diperagakan pemain yang mewakili negara masing-masing kerana hampir separuh pemain beraksi dianggap antara pemain terbaik dunia.

Namun begitu, di sebalik kehebatan dan kemeriahan Euro 2012 terutama apabila perlawanan akhir menemukan Sepanyol dan Itali, kedua-dua negara ini juga tetap mempunyai kelemahan. Kedua-duanya sedang bergelut dengan krisis ekonomi di negara masing-masing.
Walaupun Itali dan Sepanyol dilihat hebat di padang, di pentas ekonomi kedua-dua negara itu sebenarnya tenat dan amat memerlukan dana penyelamat bagi mengurangkan kesan peningkatan kos pinjaman yang sedang dihadapinya.

Jumaat lalu, pemimpin negara Kesatuan Eropah (EU) bersetuju melaksanakan tindakan kecemasan itu dengan disusuli penubuhan sebuah badan penyeliaan tunggal bagi memantau institusi perbankan di Zon Euro menjelang akhir tahun ini.

Sidang Kemuncak 17 negara anggota yang berkongsi mata wang sama bersetuju dana menyelamat Zon Euro boleh digunakan bagi menstabilkan pasaran bon, susulan rayuan pemimpin Sepanyol dan Itali.

Pelan tindakan kecemasan itu boleh dibuat tanpa memaksa negara berkenaan yang mematuhi peraturan bajet EU, menerima pakai langkah penjimatan tambahan atau pembaharuan ekonomi.

Negara EU yang meminta sokongan bon daripada dana penyelamat perlu memeterai satu memorandum persefahaman (MoU) dengan menyatakan komitmen dasar sedia ada mereka serta tempoh masa yang dipersetujui.

Negara berkenaan, bagaimanapun tidak akan berdepan sebarang pengawasan ‘Troika’, wakil Suruhanjaya Eropah, Bank Pusat Eropah dan Tabung Matawang Antarabangsa (IMF), yang mana ketika ini Greece, Ireland dan Portugal tertakluk mengenainya.

Pada Sidang Kemuncak EU sebelum ini, Sepanyol dan Itali bersetuju menerima pakej pertumbuhan untuk menurunkan kos pinjaman kedua-dua negara itu yang kini kian meningkat. Masalah itu kini boleh menjejaskan pasaran modal ekonomi negara ketiga dan keempat terbesar dalam zon euro itu.

Penganalisis pasaran saham, Kaladher Govindan menganggap keputusan EU sebagai bantuan melegakan untuk pasaran bon Sepanyol dan Itali, namun kelemahan serta ketidakseimbangan fiskal Eropah dalam sistem perbankan bukan sekadar menuntut suntikan modal berterusan.

“Krisis ekonomi di sana masih memerlukan lebih banyak bantuan jika mahu pulih di samping mengatasi masalah isu utama.

“Soalnya, adakah Mekanisme Penstabil Eropah (ESM), iaitu dana penyelamat tetap Eropah yang akan diberikan kuasa menyalurkan bantuan secara terus kepada bank bermasalah, akan diberikan lesen perbankan seperti disyaratkan syarat Bank Pusat Eropah (ECB),” katanya.

Perkembangan terbaru menunjukkan yang perkara itu mungkin boleh menjadi kenyataan kerana dana penyelamat euro berjumlah 500 juta boleh mengecilkan hutang Sepanyol dan Itali bernilai lebih 2.4 trilion.

“ECB sepatutnya memainkan peranan lebih penting dalam situasi sekarang sekiranya situasi melegakan Jumaat lalu hendak dikekalkan,” kata Ketua Penyelidik TA Securities itu lagi.

Melihat kepada perkembangan di blok Eropah itu, ia seharusnya menyedarkan kita bahawa sehebat mana sesebuah negara itu, pasti ada kelemahan.

Ada banyak perkara yang boleh dipelajari darinya. Sukan mungkin boleh menjadikan negara di Eropah gah dan megah pada mata dunia, tetapi pada sudut lain, mereka jauh lebih menderita berbanding negara kita.

dipetik daripada : Berita Harian Online

Doa Guling Kerajaan

Tadi tengok Buletin Utama TV3 menyirap pula darah. Kes khatib di Masjid Saidina Abu Bakar as-Sideq, Guar Perahu Pulau Pinang yang sebelum ni dilaporkan oleh TV3 pada 23 Jun 2012. Mula-mula orang UMNO yang diinterview meluap-luap suruh siasat. Dah ada blog yang cuba cool down the temperature supaya orang nampak ini sebagai satu propaganda BN. Ke situ pulak poie nye! Tadi ahli kariah masjid tu dah buat report polis. Minta siasat perkara ini. Untuk pengetahuan semua, tak silapnya Guar Perahu ni dok dalam Parlimen Permatang Pauh. Tau la siapa MP dia kan.

What ever it is pun, takkan lah sampai macam tu sekali. Ape ke bengongnya dan sempit pemikiran sampai minta kepada Allah swt untuk jatuhkan orang Islam sendiri. Bukannya kafir harbi pun nak didoakan sebegitu. Kenape tak minta doa supaya pemimpin BN nie dibuka pintu hatinya kalau jahat sangat depa ni?! Bukankah itu lebih baik. Macam komen sahabat saya, “tak payah tunggu Amerika datang hantar ejen untuk ‘jajah’ negara kita macam kat Timur Tengah, orang Islam kita sendiri pun boleh bagi hancurkan negara sebab pecah belah.”

Tak boleh ke kita berbaik-baik sesama insan terutama seagama. Syurga dan neraka tu kat tangan kita ke? Itu semua hak Allah untuk tentukan bukannya manusia. Semoga orang-orang Islam yang jumud pemikirannya macam nie akan lebih terbuka akalnya untuk pastikan Islam sentiasa terletak tinggi di negara kita. Bersatulah tak kira apa pegangan ideologi kita. Tak salah kalau kita berbeza pendapat tapi janganlah sampai mendoakan kejatuhan orang. Doalah perkara-perkara yang baik dan itu lebih mulia.

Nak jatuhkan kerajaan, tunggu pilihan raya nanti. Berilah undi kepada parti yang kita fikir (bukan rasa tau) terbaik untuk tadbir negara. Yang dapat jaga kebajikan anak cucu kita, ekonomi dan majukan negara untuk keselesaan rakyat.

Kuning dan BERSIH

Sudah lama tidak menaip, kekok pula rasanya. Banyak yang hendak dikatakan tapi kurang pula masa untuk diluangkan di sini. Mungkin perkara ini sudah hampir dilupakan namun ia banyak memberi kesan kepada negara kita. Akta Perhimpunan Aman 2012 digubal dan luluskan akibat daripada NGO bernama BERSIH. Walhal sebelum ini pun rakyat bebas untuk berhimpun tetapi terdapat beberapa peraturan yang perlu diperolehi sebelum diluluskan permitnya. Namun di bawah akta baru ini, sesiapa sahaja boleh menganjurkan perhimpunan aman dengan hanya menghantar notis kepada pihak polis 10 hari sebelum tarikh perhimpunan. Suatu perubahan yang ketara kepada negara kita.

Bagaimanapun, entri ini bukanlah fasal perhimpunan aman tetapi kekesalan saya tentang keikhlasan BERSIH sendiri dalam membantu kerajaan untuk mencapai suatu pilihan raya yang didakwa kotor.

BERSIH dalam salah satu tuntutannya mengatakan bahawa daftar pemilih kita sangat tidak teratur dan meragukan. Apa yang dinyatakan adalah masih terdapat nama-nama pemilih yang boleh dipersoalkan kewujudan mereka. Masih ada pemilih-pemilih yang berumur lebih dari 100 tahun. Adakah mereka masih hidup atau telah mati? Terdapat juga nama-nama yang berkongsi alamat yang sama terutama alamat di kampung-kampung. Memang betul, sangat-sangat meragukan! Bagaimana SPR sehingga hari ini selepas berpuluh tahun merdeka masih tidak boleh bersihkan daftar pemilih ini?

Continue reading

A Must Read

A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad

I finally got a copy of it. Thanks to my sister who bought it first and let me read a few chapters of it.

Just reading a few chapters you can already understand of why he made such stern actions and decisions during his premiership. Although some say that he’s an ultra Malay, to me he was just fulfilling his duty as the Prime Minister for all. To ensure all Malaysians get the opportunities accordingly in this blessed country.

As a father, I could learn so much from this book. How to nurture my kids and what’s the best in upbringing them.

Besides that, it could be a great management bible as well. He also touches on how to make the best out of your subordinates.

The best part is, the real politics of Malaysia. As I always say to my friends, Malaysia is very unique. The real political situation in Malaysia is very delicate. Blessed with multiracial and religions, more than whisper could ruin everything that we have now. Those were challenges that he had to face, and now the situation is more complicated than ever.

I thank him for things that he had tried his best to achieve for us. He had made ready for us a base to become greater. All we have to now is to unite, and make the best for Malaysia and our children.

20110430-174012.jpg

I’m Glad I Live in Malaysia

Recent development in Kerdau and Merlimau for me is very frustrating. From what I heard, a few leaders were urging the people to adopt the ‘way of the street’ as what were in Egypt and Tunisia. They keep saying that SPR is not transparent and corupt. Serving only for the government of the day. Which is not as far as I’m concerned.

MAFREL, an NGO who claimed that it’s neutral, was granted by SPR to observe the campaign and polling day during a few of past by-elections. But this neutral body was only observing and protesting BN campaign. If you were there at Manek Urai, Bukit Gantang, Batang Ai, Bukit Selambau and a lot more, you only saw MAFREL officials at BN posts, and checking out every  BN campaign. None were seen at any either PAS, PKR or DAP posts. Now I know what neutral means.

SPR knew this yet still gave permission to such body to observe our democracy practice. So, all false and malicious allegations towards SPR would be dismissed. SPR thought MAFREL could improve our election practices but nothing constructive suggestions were put forward by MAFREL. At the end of the day, MAFREL has been dropped out from our election scenes.

Anyhow, Hosni Mubarak is no more there. But the street jokers are still there. Look what is happening in Tunisia, new government has been installed yet the rioters are everywhere. Democracy does not belong on the streets. It’s an idea of sharing power with every single living citizen of a state. Democracy means equitible opportunity for the citizens so all can live without fear of being threaten by other living soul physically or mentally. All can earn a living without prejudice.

I believe we have all that in Malaysia. Tiny little bit of bad experience is nothing compared to even developed countries such the US, UK or France. Racism is still a lot in those countries. Most of those speakers who keep promoting the ideal democracy of the US and the UK have never even been to those countries. If they were there, they were only visiting not living the real Americans way of life. I was there. A few of my friends were too. Yes, they have cheap jeans and great burgers but walking alone at night fearing being mugged of shot in the head is not the unusual. Ghetthos or slums are always referred to the blacks community homes. These are what democracy mean to those capitalists. Equal opportunity for all. I don’t think God given spectacular brain and heart are just for yourself. It’s about helping each other out.

Think again. Why we are so anxious to deteriorate our peace and harmony Malaysia. Can’t everyone just hold hands and develop our beloved Malaysia so our young ones can continue live peacefully. You know what, Malaysia is the best thing that ever happen to me. All the good things happen here.

Muafakat Membawa Berkat

‘Muafakat Membawa Berkat’ itulah tajuk syarahan saya pada pagi yang baik ini. Alhamdulillah, syukur kita ke hadrat Allah taala kerana keberkatannya dapat kita bersama-sama berkumpul di dewan yang indah ini untuk berkongsi pemikiran dan pengetahuan kerana sesungguhnya mencari ilmu itu adalah dituntut oleh Allah SWT dan Rasul-Nya. Firman Allah dalam surah Al-Mujadilah (58) ayat ke-11, marhumnya

Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat

Dan juga diriwayatkan Muslim bahawa Nabi bersabda

Barangsiapa berjalan di satu jalan dalam rangka menuntut ilmu, maka Allah mudahkan jalan menuju jannah. Dan sesungguhnya malaikat meletakkan sayap-sayapnya bagi penuntut ilmu tanda ridha dengan yang dia perbuat.

Muafakat berdasarkan terjemahan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka membawa erti ‘seia sekata atau setuju’ manakala berkat pula dimaksudkan sebagai ‘membawa untung atau berbahagia’. Maka tajuk kita pada hari ini bolehlah disimpulkan sebagai persetujuan dalam sesuatu kerja itu insya Allah akan sentiasa memberi keuntungan atau kebahagian kepada mereka yang seia dan sekata mengenainya.

Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-222 pada 13 hingga 14 Oktober 2010 lalu antara lainnya telah menyatakan kegusaran Raja-Raja Melayu terhadap perkembangan politik negara yang bersifat perkauman dan juga mencabar kedaulatan Perlembagaan dewasa ini. Baginda-baginda telah bertitah bahawa keadaan ini akan membawa musibah kepada negara ini sekiranya berterusan. Justeru, seluruh rakyat adalah diseru memahami dan menghayati sejarah pembentukan negara dan Perlembagaan Persekutuan yang diasaskan kepada kontrak sosial iaitu semangat permuafakatan dan persefahaman antara kaum dan persetujuan Raja-Raja Melayu.

Selain itu, Raja-Raja Melayu turut menitahkan supaya orang Melayu tidak lagi bertelingkah sesama sendiri. Mereka perlulah bersatu berasaskan persaudaraan Islam supaya kedudukan dan nasib orang Melayu tidak ketinggalan dan terhakis dalam arus pembangunan negara. Seluruh pemimpin Melayu diseru untuk kembali duduk semeja dan bersama-sama berusaha untuk menaikkan kedudukan orang Melayu, di samping terus melindungi dan membela nasib kaum Bumiputra ini. Perselisihan faham dan pertelagahan antara pemimpin Melayu tidak akan memberi keuntungan kepada orang Melayu malah akan merosakkan masa depan mereka di tanah bernama Malaysia ini.

Jelas sekali tuan/puan bahawa kesombongan dan kurang bijaksana orang Melayu itu sendiri akan memamah peluang dan kemajuan mereka sendiri. Allahyarham Dr. Burhanuddin al-Helmi ketika menyertai PAS pada 1956 masih berpegang teguh kepada kepentingan pemuafakatan antara umat Melayu. Beliau merupakan antara tokoh yang menandatangani piagam penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR atau UMNO) pada 1946 di Istana Besar, Johor Bharu. Meskipun berbeza pandangan dan ideologi, pemimpin-pemimpin Melayu pada waktu awal kemerdekaan negara ini masih sama dan jitu matlamat mereka, iaitu menyelamatkan bangsa Melayu dari kemunduran dan membawa mereka ke tahap yang mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di dunia.

Bagaimanapun, perjuangan parti-parti politik Melayu semakin menjauhi antara satu sama lain sehinggakan ada pihak yang sanggup mengkafirkan satu pihak yang lain sekitar tahun 80-an hanya dek kerana bezanya lambang parti di baju masing-masing. Syahadahnya sama. Junjungan besarnya masih Nabi Muhammad SAW. Kiblatnya masih ke Makkah al-Mukaramah. Tetapi masakan bersolat Jumaat dua kali kerana ada imam yang bersongkok dan imam yang berketayap. Bukankah itu satu penzaliman kepada umat Melayu sendiri?

Ada yang mempersoalkan bahawa perjuangan kita bukanlah berlandaskan kaum atau bangsa, tetapi perlu lebih kepada Islam sebagai ad-Din yang diredhai Allah SWT.  Sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, istilah Melayu itu turut merangkumi Islam sebagai agamanya selain daripada bahasa pertuturannya, adat budayanya dan juga darah keturunannya. Maka apabila bercakap mengenai perpaduan Melayu, secara langsungnya juga kita bercakap mengenai perpaduan Islamiah.

Dalam menempuh cabaran kemajuan dan kemodenan hari ini dan akan datang, ia lebih memerlukan kepada kemuafakatan antara orang Melayu sendiri demi memastikan kepentingan dan hak mereka tidak akan hanyut dibawa arus pancaroba alaf baru ini. Orang Melayu boleh berbeza pendapat dan pandangan tetapi tidak harus sehingga mengakibatkan perpecahan dan pertelingkahan yang merugikan kaum sendiri. Hanya kerana ingin memenangi satu kerusi DUN atau Parlimen dalam pilihan raya kecil, orang-orang Melayu sendiri yang agamanya tidak pernah menyuruh membenci dan mengasari sesama Islam, sanggup berbaling batu dan kayu ketika hari penamaan calon. Pergaduhan kecil dan ejek-mengejek sesama sendiri bukanlah senario yang pelik ketika tempoh kempen dan hari pengundian terutama di kawasan-kawasan majoriti Melayu. Namun, amatlah pelik jika ternampak aksi sebegitu di kawasan-kawasan yang bukan majoriti Melayu. Tidakkah mereka pernah terfikir bahawa siapa yang menang sekalipun tetaplah orang Melayu yang agamanya Islam? Alangkah baiknya juga sekiranya UMNO dan PAS dapat bertanding satu lawan satu di setiap kerusi Parlimen atau DUN supaya keputusannya nanti sentiasa membawa keuntungan kepada Melayu itu sendiri.

Walau bagaimanapun, kepentingan kaum lain tidaklah harus dipandang enteng. Pemuafakatan antara kaum selama inilah yang menyebabkan setiap warganegara tanpa mengira latar belakang kaum dan agamanya dapat mengecapi pembangunan negara. Di universiti-universiti awam, tetap ramai penuntut-penuntut yang namanya atau ayahnya tidak bermula dengan Muhamad atau Mohd. Hampir 90% empunya rumah kedai bagi setiap blok kawasan komersial yang dibangunkan adalah dari kalangan bukan Melayu. Begitu juga dengan tauke-tauke yang menguasai perniagaan ICT di Plaza Low Yatt. Hak setiap warganegara untuk hidup dengan aman dan selesa di negara ini tidak pernah diganggu gugat oleh pemerintah negara yang diterajui oleh orang Melayu.  Hak dan keselamatan setiap warganegara tanpa mengira kaum dan agama sentiasa dijamin dan dilindungi oleh Yang Di Pertuan Agong, yang juga berketurunan Melayu.

Benarlah kata orang tua-tua yang bijaksana, muafakat itu membawa berkat. Persetujuan yang dicapai antara semua pihak dalam mentadbir negara ini telah memungkinkan kita semua pada hari ini hidup di sebuah tanah yang bebas merdeka serta disegani dan diiktiraf dunia. Lebih mengkagumkan lagi, bahasa kebangsaan kita iaitu bahasa Melayu bukan sahaja ditutur di negara ini sahaja tetapi di seluruh dunia. Pengalaman saya sendiri bertutur bahasa Melayu dengan salah seorang warga Amerika Syarikat yang berbangsa Caucasian di negaranya membuktikan pengiktirafan dunia ini. Justeru itu, marilah sama-sama kita memanjatkan kesyukuran kepada Ilahi atas kurniaan  ini dan meneruskan resam bermuafakat kita untuk sentiasa membawa keberkatan di tanah tercinta ini.

Dari Melaka ke Tanah Jawa,
Membawa bersama pisang seikat,
Bila hati sudah sejiwa,
Muafakat kita membawa berkat.

 

Sekian dahulu sayarahan saya pada hari ini. Yang baik itu dari Dia Yang Maha Mengetahui dan Bijaksana, dan yang kurang itu adalah dari kelemahan saya sendiri. Wabillahi taufik, walhidayah. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Terima kasih.

 

*gian nak kembali ke zaman sekolah untuk masuk pertandingan syarahan walaupun dulu tak berapa nak masuk 🙂

Rewrite History Textbooks : Khoo Kay Khim

As promised, here is the file of the article from the Sun dated Oct 29th 2010 about rewriting our history textbooks : Rewrite history textbooks

Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Khim said well. Our textbooks need to be rewritten more comprehensively, and I would say add up some spices to the way of writing. We all know ourselves. We do like to read. We read tonnes of novels or magazines but our history textbooks. Why? BORING! Don’t you think they are too stilted? I read history novels and biographies which can be considered as ‘history textbooks’, and I love ’em. The style of writing of our textbooks needs to be changed. It seems that the authors are forcing too much facts into our head. Why not change the writing style to as how you’re telling victorious or sob stories?  Guess that will grab more students’ attention than what we’re having right now.

In terms of writing the facts, I totally agree with Khoo. Don’t need to shy away from the truth. Put the truth on the table and let everybody learn from the past. If we don’t, we’ll be doomed. History tends to repeat itself.

History books are not meant for political means. Just come out clean. I remember a few years back when this one university published a textbook for its unity and integration module, some ‘unseen hands’ had grabbed the university’s b@!!$ to call it off. Why? It mentioned names of political parties which were responsible for the big racial clash in 1969. So, if that continue to happen, we Malaysians are going nowhere.

Praise to the government for making history a must-passed SPM subject by 2013, and introducing the subject to primary school by 2014. Hope these new moves will improve our sense of belonging, and make everyone to embrace other Malaysians as his or her true brothers and sisters.

 

p.s. : check this blog out… I don’t think he favors Khoo that much

*article credit to Kong See Hoh. “Rewrite History Textbooks.” The Sun 28 October 2010 : 10
*pic credit to Aizuddin Saad : Press Photographer