Archive for the ‘ soccer ’ Category

Itali, Sepanyol gah di padang, longlai dalam ekonomi

Oleh Anwar OPatho Rohman

Laksana dana penyelamat bersepadu elak krisis terus melarat.

Bagi yang menonton Euro 2012 awal pagi tadi, tentu sudah mengetahui siapa bergelar ‘raja’ bola sepak Eropah tahun ini, sama ada Itali atau pun Sepanyol. Pasukan yang menang menyambutnya dengan penuh kegembiraan dan disanjung ribuan peminat. Bagi yang kalah, menangis air mata darah sekali pun tidak akan dapat menukar keputusan perlawanan.

Di sebalik kehebatan dan kemeriahan Euro 2012 terutama apabila perlawanan akhir menemukan Sepanyol dan Itali, kedua-dua negara ini juga tetap mempunyai kelemahan. Kedua-duanya sedang bergelut dengan krisis ekonomi

Itulah dunia sukan bola sepak. Ia penuh dengan kegilaan, suka duka, misteri, keajaiban dan luar biasa tetapi amat berpengaruh kepada manusia kerana ramai yang sanggup mengorbankan wang ringgit, tenaga dan masa termasuk waktu tidur.

Jelas sekali, Euro 2012 menjadi pentas negara rantau Eropah mempamerkan kehebatan dalam sukan bola sepak kepada dunia khasnya benua Amerika Selatan dan Asia.

Kejohanan berprestij empat tahun sekali itu amat ditunggu peminat bola sepak, selain Piala Dunia kerana mereka mahu menyaksikan aksi diperagakan pemain yang mewakili negara masing-masing kerana hampir separuh pemain beraksi dianggap antara pemain terbaik dunia.

Namun begitu, di sebalik kehebatan dan kemeriahan Euro 2012 terutama apabila perlawanan akhir menemukan Sepanyol dan Itali, kedua-dua negara ini juga tetap mempunyai kelemahan. Kedua-duanya sedang bergelut dengan krisis ekonomi di negara masing-masing.
Walaupun Itali dan Sepanyol dilihat hebat di padang, di pentas ekonomi kedua-dua negara itu sebenarnya tenat dan amat memerlukan dana penyelamat bagi mengurangkan kesan peningkatan kos pinjaman yang sedang dihadapinya.

Jumaat lalu, pemimpin negara Kesatuan Eropah (EU) bersetuju melaksanakan tindakan kecemasan itu dengan disusuli penubuhan sebuah badan penyeliaan tunggal bagi memantau institusi perbankan di Zon Euro menjelang akhir tahun ini.

Sidang Kemuncak 17 negara anggota yang berkongsi mata wang sama bersetuju dana menyelamat Zon Euro boleh digunakan bagi menstabilkan pasaran bon, susulan rayuan pemimpin Sepanyol dan Itali.

Pelan tindakan kecemasan itu boleh dibuat tanpa memaksa negara berkenaan yang mematuhi peraturan bajet EU, menerima pakai langkah penjimatan tambahan atau pembaharuan ekonomi.

Negara EU yang meminta sokongan bon daripada dana penyelamat perlu memeterai satu memorandum persefahaman (MoU) dengan menyatakan komitmen dasar sedia ada mereka serta tempoh masa yang dipersetujui.

Negara berkenaan, bagaimanapun tidak akan berdepan sebarang pengawasan ‘Troika’, wakil Suruhanjaya Eropah, Bank Pusat Eropah dan Tabung Matawang Antarabangsa (IMF), yang mana ketika ini Greece, Ireland dan Portugal tertakluk mengenainya.

Pada Sidang Kemuncak EU sebelum ini, Sepanyol dan Itali bersetuju menerima pakej pertumbuhan untuk menurunkan kos pinjaman kedua-dua negara itu yang kini kian meningkat. Masalah itu kini boleh menjejaskan pasaran modal ekonomi negara ketiga dan keempat terbesar dalam zon euro itu.

Penganalisis pasaran saham, Kaladher Govindan menganggap keputusan EU sebagai bantuan melegakan untuk pasaran bon Sepanyol dan Itali, namun kelemahan serta ketidakseimbangan fiskal Eropah dalam sistem perbankan bukan sekadar menuntut suntikan modal berterusan.

“Krisis ekonomi di sana masih memerlukan lebih banyak bantuan jika mahu pulih di samping mengatasi masalah isu utama.

“Soalnya, adakah Mekanisme Penstabil Eropah (ESM), iaitu dana penyelamat tetap Eropah yang akan diberikan kuasa menyalurkan bantuan secara terus kepada bank bermasalah, akan diberikan lesen perbankan seperti disyaratkan syarat Bank Pusat Eropah (ECB),” katanya.

Perkembangan terbaru menunjukkan yang perkara itu mungkin boleh menjadi kenyataan kerana dana penyelamat euro berjumlah 500 juta boleh mengecilkan hutang Sepanyol dan Itali bernilai lebih 2.4 trilion.

“ECB sepatutnya memainkan peranan lebih penting dalam situasi sekarang sekiranya situasi melegakan Jumaat lalu hendak dikekalkan,” kata Ketua Penyelidik TA Securities itu lagi.

Melihat kepada perkembangan di blok Eropah itu, ia seharusnya menyedarkan kita bahawa sehebat mana sesebuah negara itu, pasti ada kelemahan.

Ada banyak perkara yang boleh dipelajari darinya. Sukan mungkin boleh menjadikan negara di Eropah gah dan megah pada mata dunia, tetapi pada sudut lain, mereka jauh lebih menderita berbanding negara kita.

dipetik daripada : Berita Harian Online

Advertisements

Update : Harimau Muda at AFC U22 Qualifiers

Just a quick update on Group G result AFC U22 Qualifiers:

Malaysia menang 4-2 ke atas Chinese Taipei pada 28 Jun 2012.
Scorer :
Rozaimi Rahman 8, 41
Saarvindran 78
Own goal 33

Malaysia menang 3-0 ke atas Vietnam pada 30 Jun 2012.
Scorer :
Rozaimi Rahman 52, 92, 94

Next stop is Myanmar on July 3rd 2012. Harap ada live on TV. Kalau menang game ni, akan pergi ke AFC Asian U22 Championship. Semoga seluruh rakyat Malaysia dapat berdoa supaya Harimau Muda berjaya tewaskan Myanmar. Malaysia Boleh!

EURO 2012 : Who Will Lift The Trophy?

Not until today will only I write on Euro 2012. Living half across the world from Ukraine and Poland makes you have to get up in the middle of morning to watch every single game. I only watched a few games when the Orange, Germany and England were playing. They were my favorites. I thought either the Orange or England could win this time. And I always knew that the German had a good chance. But what a disappointment!

That’s the thing with football. You can’t expect anything which is wrote on paper will decide the game. Though the Netherlands were displaying such excellent performances but fate had never been on their side.

That went on Germany as well. What a tremendous campaign they had so far but they fumbled in the semis to the Azzuries. Yes, Italy played better. They outperformed the English boys and the Germans in their last two games. They cornered every single opponent when they entered their half. And they had good attackers as well. So scoring goals were nothing to them.

In conclusion only the best team will win. They need not only to display the best performance but also to have the best tactical, skills and quality players to outwit the opposition. After witnessing the Azzuries or the BLUES I strongly feel that they will rule the finals and win the championship to themselves. So best of luck guys.

ps- I’m not a fan of Balotelli but I think he is the man who will rip apart the defense of the Spaniards.

Harimau Muda Mengaum di Myanmar Game 2

Harimau Muda

ihsan dari ESPNSTAR.com

Harimau Muda (Malaysia U22) after a disappointing result against the young Koreans (2-3), they got up and nailed down the Azkals (the Philippines U22) 7-0 in a Group G match at the Bogyoke Aung San Stadium today. Since the kick-off, the outcome was inevitable. The Young Tigers were all over the places to gain the field and marched towards the goal. Continue reading

Yeop Kembali

Perak has continued their excellent performance by defeating Pahang 2-0 at away turf. What a come back!

Last year nobody wanted to go to Ipoh Stadium but I bet this year the stadium will be full house again. Thanks to Shafiq Jamal and Akmal Rizal goals, Perak bagged 3 points to stay on trailing Kelantan, the board leader, after sharing the point (11 pts) only separated by goal difference.

The new PAFA President who replaced Nizar Jamaluddin and new head coach really has changed the fate of Perak Football Team. I guess Nizar is better focusing his career as a politician as he is a lousy soccer management official. We are better off without him.

To Perak team, I’m looking forward to the Malaysia Cup final this season and hopefully we will deny another Kelantan’s championship ring this year. All hopes on you Yeop!

1 Month 1 Post Pt. 1

It seems blogging is not my real thingy. The last time that I wrote something was way back in November. I have so much thoughts to share with but time is never at  my side. Yup, blame it on others as if that could change anything. Well, 2011 new resolution, at least 1 month 1 post. Mark this day as this is the first post of 2011.

Anyway, let’s play catch up.

HARIMAU MALAYA (MALAYSIA FOOTBALL TEAM) : CHAMPION OF SOUTH EAST ASIA

Congratulation to Harimau Malaya for superb performance in the AFF Suzuki Cup 2010. The 1-5 defeat to Indonesia in the opening game did not hold the young Tigers back. They drew 0-0 to Thailand in their second game and afterwards trashed Lao 5-1.

They continued their excellent performance at Bukit Jalil by scoring 2 goals to nil against Vietnam. Sadly, I was away from KL during the match, and had to watch the game with other Malaysian fanatics at the airport. Allah the Most Knowing had arranged everything for me. My flight was delayed that evening, giving me the opportunity to watch the match till the 85th minute. The 2 phat goals by Safee Sali gave the young Malaysians some space to play in the second leg at Hanoi. The young Tigers sent Vietnam home after holding the Vietnamese 0-0 at their own ground. Malaysia did look  a bit edgy in that match but thanks to the fantastic line of defense, we were finally living up the dream – winning the Cup for the first time. The closest that we got was in 1996 when Malaysia lost to Thailand 0-1 in the first edition of AFF Cup (was known as Tiger Cup). Zainal Abidin Hassan was the MVP for that edition.

The first leg of the finals was at Bukit Jalil. I was there, witnessing  the glorious moment of our football history of the decade. It was world class play by Norshahrul Idlan Talaha to create the opening goal. And it’s one of my favorite plays. The second goal was crucial in order to make sure Malaysia had bagged enough goals before going to Gelora Bung Karno. Again Norshahrul was the man of the hour who set the ball though he initially shot the ball but it hit Indonesian defender and bounced back to make way for Ashari Samsudin to sent it home. The third goal had sealed the deal and sent the Indonesians home under pressure. Accurate lob by Mahalli Jasuli to assist Safee to head in the third goal passed through Markus Harison. That was  a world class header. Everyone at the stadium (except for who wore red) was jubilant. They said that this was IT. Finally, a  new Malayan Tiger was born.

The Garuda was under fire, even called “Timnas Ayam Sayur” by local media, but the fans were still in high spirit. The Indonesian police had tighten up the security to ensure the safety of the Malaysian footballers. Yup, it was also a matter of diplomatic and credibility of the country as well. The Tigers were brought to the stadium in Baracudas, amour vehicles, as precaution steps to play in the final second leg at Gelora Bung Karno.

Even though the Indonesians launched a few strikes early of the game, the Young Tigers were solid. And out of thin air, a counter strike was launched. Safee was set with a brilliant through ball and he sent it home. After the whole heart pumping 90 minutes, Malaysia marked a new history, winning the AFF Cup for the first time. Congratulation Malayan Tiger! You made all of us proud! Safee brought home another trophy, top scorer of the championship.

Undefeated Manchester United

Tonight Man Utd will play Tottenham Hotspur. Until now the Red Devils still undefeated after 20 games. I won’t say that Man U is at top of their game. They had a few hiccups now and then but still manage to keep it up the good spirit. The last match of the 3rd round of FA Cup against Liverpool was not that convincing. Scoring  a penalty in the early minutes of the game and playing against 10 men for me is not a good result. They should have scored more. Nonetheless, a good team will still win even they are not in the mood of winning. The win on boxing day 2-0 against Sunderland will become the starting point of a promising campaign this year. 2011 will witness another treble by United – Premier League, FA Cup and Champion League. Mark my word. Glory Glory Glory United!

 

to be continued

Tahniah Kelantan : Juara Piala Malaysia 2010

Akhirnya menang juga Kelantan untuk memiliki Piala Malaysia. Lepas beberapa kali kempunan, akhirnya tahun ni rezeki Kelantan untuk naik podium. Mungkin rezeki Hairuddin Omar kot sebab tahun lepas dia main dengan Negeri Sembilan dan menang Piala Malaysia, lawan Kelantan. Tahun ni dia tukar team, menang juga. Score pula tu. Apa-apa pun TAHNIAH Kelantan!

Kalau ikut kualiti game tadi, memang menarik. Asyik serang je. Tak de lak nak bertahan mana-mana team pun. Kalau macam ni lah kualiti game pasukan-pasukan lain, mesti stadium 80% penuh punya! Hopefully, next year the quality of our football game will keep improving.

Cuma satu saja yang tak best. Menang pun, stadium penuh dengan botol air dan sampah mercun. Kalau kalah tadi? Nasib baik juga la Kelantan menang tadi 😀

Final Result : Kelantan 2 – 1 Negeri Sembilan

Next stop, Man Utd vs Tottenham Hotspur. Currently, the score is Man Utd 1-0 Tottenham. It’s on track, thanks to Vidic. Hopefully, tonight I will see another fantastic goal from Chicharito, the little green pea!

Update : Man Utd 2-0 Tottenham. Scorer : Vidic (31) & Nani (84). Well done United!