Posts Tagged ‘ Islam ’

Doa Guling Kerajaan

Tadi tengok Buletin Utama TV3 menyirap pula darah. Kes khatib di Masjid Saidina Abu Bakar as-Sideq, Guar Perahu Pulau Pinang yang sebelum ni dilaporkan oleh TV3 pada 23 Jun 2012. Mula-mula orang UMNO yang diinterview meluap-luap suruh siasat. Dah ada blog yang cuba cool down the temperature supaya orang nampak ini sebagai satu propaganda BN. Ke situ pulak poie nye! Tadi ahli kariah masjid tu dah buat report polis. Minta siasat perkara ini. Untuk pengetahuan semua, tak silapnya Guar Perahu ni dok dalam Parlimen Permatang Pauh. Tau la siapa MP dia kan.

What ever it is pun, takkan lah sampai macam tu sekali. Ape ke bengongnya dan sempit pemikiran sampai minta kepada Allah swt untuk jatuhkan orang Islam sendiri. Bukannya kafir harbi pun nak didoakan sebegitu. Kenape tak minta doa supaya pemimpin BN nie dibuka pintu hatinya kalau jahat sangat depa ni?! Bukankah itu lebih baik. Macam komen sahabat saya, “tak payah tunggu Amerika datang hantar ejen untuk ‘jajah’ negara kita macam kat Timur Tengah, orang Islam kita sendiri pun boleh bagi hancurkan negara sebab pecah belah.”

Tak boleh ke kita berbaik-baik sesama insan terutama seagama. Syurga dan neraka tu kat tangan kita ke? Itu semua hak Allah untuk tentukan bukannya manusia. Semoga orang-orang Islam yang jumud pemikirannya macam nie akan lebih terbuka akalnya untuk pastikan Islam sentiasa terletak tinggi di negara kita. Bersatulah tak kira apa pegangan ideologi kita. Tak salah kalau kita berbeza pendapat tapi janganlah sampai mendoakan kejatuhan orang. Doalah perkara-perkara yang baik dan itu lebih mulia.

Nak jatuhkan kerajaan, tunggu pilihan raya nanti. Berilah undi kepada parti yang kita fikir (bukan rasa tau) terbaik untuk tadbir negara. Yang dapat jaga kebajikan anak cucu kita, ekonomi dan majukan negara untuk keselesaan rakyat.

Advertisements

Muafakat Membawa Berkat

‘Muafakat Membawa Berkat’ itulah tajuk syarahan saya pada pagi yang baik ini. Alhamdulillah, syukur kita ke hadrat Allah taala kerana keberkatannya dapat kita bersama-sama berkumpul di dewan yang indah ini untuk berkongsi pemikiran dan pengetahuan kerana sesungguhnya mencari ilmu itu adalah dituntut oleh Allah SWT dan Rasul-Nya. Firman Allah dalam surah Al-Mujadilah (58) ayat ke-11, marhumnya

Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat

Dan juga diriwayatkan Muslim bahawa Nabi bersabda

Barangsiapa berjalan di satu jalan dalam rangka menuntut ilmu, maka Allah mudahkan jalan menuju jannah. Dan sesungguhnya malaikat meletakkan sayap-sayapnya bagi penuntut ilmu tanda ridha dengan yang dia perbuat.

Muafakat berdasarkan terjemahan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka membawa erti ‘seia sekata atau setuju’ manakala berkat pula dimaksudkan sebagai ‘membawa untung atau berbahagia’. Maka tajuk kita pada hari ini bolehlah disimpulkan sebagai persetujuan dalam sesuatu kerja itu insya Allah akan sentiasa memberi keuntungan atau kebahagian kepada mereka yang seia dan sekata mengenainya.

Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-222 pada 13 hingga 14 Oktober 2010 lalu antara lainnya telah menyatakan kegusaran Raja-Raja Melayu terhadap perkembangan politik negara yang bersifat perkauman dan juga mencabar kedaulatan Perlembagaan dewasa ini. Baginda-baginda telah bertitah bahawa keadaan ini akan membawa musibah kepada negara ini sekiranya berterusan. Justeru, seluruh rakyat adalah diseru memahami dan menghayati sejarah pembentukan negara dan Perlembagaan Persekutuan yang diasaskan kepada kontrak sosial iaitu semangat permuafakatan dan persefahaman antara kaum dan persetujuan Raja-Raja Melayu.

Selain itu, Raja-Raja Melayu turut menitahkan supaya orang Melayu tidak lagi bertelingkah sesama sendiri. Mereka perlulah bersatu berasaskan persaudaraan Islam supaya kedudukan dan nasib orang Melayu tidak ketinggalan dan terhakis dalam arus pembangunan negara. Seluruh pemimpin Melayu diseru untuk kembali duduk semeja dan bersama-sama berusaha untuk menaikkan kedudukan orang Melayu, di samping terus melindungi dan membela nasib kaum Bumiputra ini. Perselisihan faham dan pertelagahan antara pemimpin Melayu tidak akan memberi keuntungan kepada orang Melayu malah akan merosakkan masa depan mereka di tanah bernama Malaysia ini.

Jelas sekali tuan/puan bahawa kesombongan dan kurang bijaksana orang Melayu itu sendiri akan memamah peluang dan kemajuan mereka sendiri. Allahyarham Dr. Burhanuddin al-Helmi ketika menyertai PAS pada 1956 masih berpegang teguh kepada kepentingan pemuafakatan antara umat Melayu. Beliau merupakan antara tokoh yang menandatangani piagam penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR atau UMNO) pada 1946 di Istana Besar, Johor Bharu. Meskipun berbeza pandangan dan ideologi, pemimpin-pemimpin Melayu pada waktu awal kemerdekaan negara ini masih sama dan jitu matlamat mereka, iaitu menyelamatkan bangsa Melayu dari kemunduran dan membawa mereka ke tahap yang mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di dunia.

Bagaimanapun, perjuangan parti-parti politik Melayu semakin menjauhi antara satu sama lain sehinggakan ada pihak yang sanggup mengkafirkan satu pihak yang lain sekitar tahun 80-an hanya dek kerana bezanya lambang parti di baju masing-masing. Syahadahnya sama. Junjungan besarnya masih Nabi Muhammad SAW. Kiblatnya masih ke Makkah al-Mukaramah. Tetapi masakan bersolat Jumaat dua kali kerana ada imam yang bersongkok dan imam yang berketayap. Bukankah itu satu penzaliman kepada umat Melayu sendiri?

Ada yang mempersoalkan bahawa perjuangan kita bukanlah berlandaskan kaum atau bangsa, tetapi perlu lebih kepada Islam sebagai ad-Din yang diredhai Allah SWT.  Sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, istilah Melayu itu turut merangkumi Islam sebagai agamanya selain daripada bahasa pertuturannya, adat budayanya dan juga darah keturunannya. Maka apabila bercakap mengenai perpaduan Melayu, secara langsungnya juga kita bercakap mengenai perpaduan Islamiah.

Dalam menempuh cabaran kemajuan dan kemodenan hari ini dan akan datang, ia lebih memerlukan kepada kemuafakatan antara orang Melayu sendiri demi memastikan kepentingan dan hak mereka tidak akan hanyut dibawa arus pancaroba alaf baru ini. Orang Melayu boleh berbeza pendapat dan pandangan tetapi tidak harus sehingga mengakibatkan perpecahan dan pertelingkahan yang merugikan kaum sendiri. Hanya kerana ingin memenangi satu kerusi DUN atau Parlimen dalam pilihan raya kecil, orang-orang Melayu sendiri yang agamanya tidak pernah menyuruh membenci dan mengasari sesama Islam, sanggup berbaling batu dan kayu ketika hari penamaan calon. Pergaduhan kecil dan ejek-mengejek sesama sendiri bukanlah senario yang pelik ketika tempoh kempen dan hari pengundian terutama di kawasan-kawasan majoriti Melayu. Namun, amatlah pelik jika ternampak aksi sebegitu di kawasan-kawasan yang bukan majoriti Melayu. Tidakkah mereka pernah terfikir bahawa siapa yang menang sekalipun tetaplah orang Melayu yang agamanya Islam? Alangkah baiknya juga sekiranya UMNO dan PAS dapat bertanding satu lawan satu di setiap kerusi Parlimen atau DUN supaya keputusannya nanti sentiasa membawa keuntungan kepada Melayu itu sendiri.

Walau bagaimanapun, kepentingan kaum lain tidaklah harus dipandang enteng. Pemuafakatan antara kaum selama inilah yang menyebabkan setiap warganegara tanpa mengira latar belakang kaum dan agamanya dapat mengecapi pembangunan negara. Di universiti-universiti awam, tetap ramai penuntut-penuntut yang namanya atau ayahnya tidak bermula dengan Muhamad atau Mohd. Hampir 90% empunya rumah kedai bagi setiap blok kawasan komersial yang dibangunkan adalah dari kalangan bukan Melayu. Begitu juga dengan tauke-tauke yang menguasai perniagaan ICT di Plaza Low Yatt. Hak setiap warganegara untuk hidup dengan aman dan selesa di negara ini tidak pernah diganggu gugat oleh pemerintah negara yang diterajui oleh orang Melayu.  Hak dan keselamatan setiap warganegara tanpa mengira kaum dan agama sentiasa dijamin dan dilindungi oleh Yang Di Pertuan Agong, yang juga berketurunan Melayu.

Benarlah kata orang tua-tua yang bijaksana, muafakat itu membawa berkat. Persetujuan yang dicapai antara semua pihak dalam mentadbir negara ini telah memungkinkan kita semua pada hari ini hidup di sebuah tanah yang bebas merdeka serta disegani dan diiktiraf dunia. Lebih mengkagumkan lagi, bahasa kebangsaan kita iaitu bahasa Melayu bukan sahaja ditutur di negara ini sahaja tetapi di seluruh dunia. Pengalaman saya sendiri bertutur bahasa Melayu dengan salah seorang warga Amerika Syarikat yang berbangsa Caucasian di negaranya membuktikan pengiktirafan dunia ini. Justeru itu, marilah sama-sama kita memanjatkan kesyukuran kepada Ilahi atas kurniaan  ini dan meneruskan resam bermuafakat kita untuk sentiasa membawa keberkatan di tanah tercinta ini.

Dari Melaka ke Tanah Jawa,
Membawa bersama pisang seikat,
Bila hati sudah sejiwa,
Muafakat kita membawa berkat.

 

Sekian dahulu sayarahan saya pada hari ini. Yang baik itu dari Dia Yang Maha Mengetahui dan Bijaksana, dan yang kurang itu adalah dari kelemahan saya sendiri. Wabillahi taufik, walhidayah. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Terima kasih.

 

*gian nak kembali ke zaman sekolah untuk masuk pertandingan syarahan walaupun dulu tak berapa nak masuk 🙂

Are we Not 1Malaysia?

I got stranded at KLIA after my flight to Langkawi which scheduled at 3.00pm was canceled due to some aircraft failure or something. At least that what the MAS officer in charge told me.  I finally got to aboard another flight at 6.00pm. I spent almost 4 hours at KLIA today. The longest, so far! Anyway, thanks to MAS for providing a lunch voucher worth RM20.

Coincidently, another colleague of mine was boarding the same flight at 6.00pm. So, at least I had somebody to chat with during the final hour before boarding the flight, and of course during the journey because he was sitting next to me. What’s the odd?!

During that lengthy conversation, he suddenly popped up a question which to me a very ‘brain breaking’ question. “What do you think about Dato’ Sri Najib‘s current policy?”. I supposed “What a nice weather today” wasn’t one of his favorite question. LOL 😀

I paused… I needed a damn good answer, at least to tell him that I do read the newspaper which I seldomly do. * giggle*

I guess Dato’ Sri Najib is trying to embed a real Malaysia idealism in every Malaysians’ hearts and souls. Mahathir did mention in his Malay Dilemma that the shallow and surface relationship between Malay, Chinese and Indian during the early days of independence was among the big factors of May 13th Tragedy. Najib’s trying to foster the real relationship between ethnics who are too diverse in background. I belief that the day will come when the Prime Minister of Malaysia will not be Malay and Muslim. Everybody assumes that the PM will always be a Malay, especially the Malays, because it has been since 1957. But the Federal Constitution says differently. It just states that an MP who has the majority support of Dewan Rakyat will assume the power of the PM of Malaysia. Nonetheless, will the PM at that time continue to protect and uphold the Federal Constitution and its spirit just as when the country was formed and agreed upon in 1957? The religion of the Federal of Malaysia will always be Islam, the special position of Raja-Raja Melayu, the national language will always be only Bahasa Melayu and the special privileges of Bumiputras? Whenever another MP tries to change these articles even he or she is a Malay, will another Chinese, Indian or Sikh MP stands up and opposes it, regardless of his or her political party and religion? Currently, I don’t see that coming. See what happen in Penang or Selangor. Pakatan MPs and ADUNs in those states are promoting new ideology which is too different from the spirit of the Federal Constitution. Malays nowadays can’t even utter the phrase of ‘hak melayu‘. If they say so, Pakatan MPs or ADUNs will attack them as racists. But when Chinese or Indians go around and talk about their rights, no Malay calls them racists. When Teoh Beng Hock died in the custody of SPRM, DAP marched around, did candle light virgil and subtly campaigned that it happened because of Beng Hock was a Chinese. Same thing happened when A.Kugan died in the custody of Police. HINDRAF and DAP went around and subtly told people that it wouldn’t happen if Kugan wasn’t an Indian. People suddenly forgot the sin and crime that Kugan did even he was caught red-handed trying to steal a luxury car. This is a true bigotry. And, when Susilowati and other few Malays was murdered by a few Indians, nobody said anything. Either UMNO or PAS said nothing. Malays didn’t react at all. Why? Because they saw it as a pure sadistic and brutal criminal act. It could happen to anyone regardless of his or her skin color. So, I guess Najib wants to make sure that all Malaysians will only see other Malaysians as Malaysian and not Malay, Chinese, Indian, Orang Asli, Iban, Murut, Kadazan, Bajau, Sungai, Suluk and everything else. He’s promoting 1Malaysia to ensure this and at the same time upholding the spirit of the Federal Constitution. He doesn’t want our national language ends up like Singapore national language which is also Bahasa Melayu. The national anthem is also in Bahasa Melayu – Majulah Singapura. But who still speak Bahasa Melayu in Singapore? Basically, this development is good for Malaysia, however he should consider all options in realizing this sincere concept. Just to make sure it won’t lose in translation.

That was my answer. After writing this down, no wonder I felt that journey from KLIA to Langkawi took shorter than usual 🙂

Life is Like A Box of Chocolate

I just finished watching Forrest Gump. That was for the 100th time? I lost count already. I just love it. Who doesn’t?

“Life is like a box of chocolate. You never know what you gonna get.” I guess that explains it all. Appreciate everything that you have right now. Stop whining. Got problems? Who doesn’t? That’s what we called life. Go through ’em and try to overcome ’em. Just deal with ’em, one at a time.

For me, the movie is just inspiring. Remind me that the world does not evolve around me. I have to make some contributions to earn life. Yup, that what I’m gonna do onwards. Stop complaining, and do something. So, at the end of the day I can give a pat on myself and feel good about it.

When I think about it again, that’s what Islam teaches us. Everything happens for a reason. Gotta find why and what. Deal with it and move on. And remember not to repeat the same mistake again.

Anyway, need to get some sleep. Road trip tomorrow. Heading back home for Eidul Fitri. So, to everyone out there EID MUBARAK.

QUOTE OF THE DAY

Guns don’t kill people. PEOPLE KILL PEOPLE