Posts Tagged ‘ Malays ’

A Must Read

A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad

I finally got a copy of it. Thanks to my sister who bought it first and let me read a few chapters of it.

Just reading a few chapters you can already understand of why he made such stern actions and decisions during his premiership. Although some say that he’s an ultra Malay, to me he was just fulfilling his duty as the Prime Minister for all. To ensure all Malaysians get the opportunities accordingly in this blessed country.

As a father, I could learn so much from this book. How to nurture my kids and what’s the best in upbringing them.

Besides that, it could be a great management bible as well. He also touches on how to make the best out of your subordinates.

The best part is, the real politics of Malaysia. As I always say to my friends, Malaysia is very unique. The real political situation in Malaysia is very delicate. Blessed with multiracial and religions, more than whisper could ruin everything that we have now. Those were challenges that he had to face, and now the situation is more complicated than ever.

I thank him for things that he had tried his best to achieve for us. He had made ready for us a base to become greater. All we have to now is to unite, and make the best for Malaysia and our children.

20110430-174012.jpg

Muafakat Membawa Berkat

‘Muafakat Membawa Berkat’ itulah tajuk syarahan saya pada pagi yang baik ini. Alhamdulillah, syukur kita ke hadrat Allah taala kerana keberkatannya dapat kita bersama-sama berkumpul di dewan yang indah ini untuk berkongsi pemikiran dan pengetahuan kerana sesungguhnya mencari ilmu itu adalah dituntut oleh Allah SWT dan Rasul-Nya. Firman Allah dalam surah Al-Mujadilah (58) ayat ke-11, marhumnya

Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat

Dan juga diriwayatkan Muslim bahawa Nabi bersabda

Barangsiapa berjalan di satu jalan dalam rangka menuntut ilmu, maka Allah mudahkan jalan menuju jannah. Dan sesungguhnya malaikat meletakkan sayap-sayapnya bagi penuntut ilmu tanda ridha dengan yang dia perbuat.

Muafakat berdasarkan terjemahan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka membawa erti ‘seia sekata atau setuju’ manakala berkat pula dimaksudkan sebagai ‘membawa untung atau berbahagia’. Maka tajuk kita pada hari ini bolehlah disimpulkan sebagai persetujuan dalam sesuatu kerja itu insya Allah akan sentiasa memberi keuntungan atau kebahagian kepada mereka yang seia dan sekata mengenainya.

Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-222 pada 13 hingga 14 Oktober 2010 lalu antara lainnya telah menyatakan kegusaran Raja-Raja Melayu terhadap perkembangan politik negara yang bersifat perkauman dan juga mencabar kedaulatan Perlembagaan dewasa ini. Baginda-baginda telah bertitah bahawa keadaan ini akan membawa musibah kepada negara ini sekiranya berterusan. Justeru, seluruh rakyat adalah diseru memahami dan menghayati sejarah pembentukan negara dan Perlembagaan Persekutuan yang diasaskan kepada kontrak sosial iaitu semangat permuafakatan dan persefahaman antara kaum dan persetujuan Raja-Raja Melayu.

Selain itu, Raja-Raja Melayu turut menitahkan supaya orang Melayu tidak lagi bertelingkah sesama sendiri. Mereka perlulah bersatu berasaskan persaudaraan Islam supaya kedudukan dan nasib orang Melayu tidak ketinggalan dan terhakis dalam arus pembangunan negara. Seluruh pemimpin Melayu diseru untuk kembali duduk semeja dan bersama-sama berusaha untuk menaikkan kedudukan orang Melayu, di samping terus melindungi dan membela nasib kaum Bumiputra ini. Perselisihan faham dan pertelagahan antara pemimpin Melayu tidak akan memberi keuntungan kepada orang Melayu malah akan merosakkan masa depan mereka di tanah bernama Malaysia ini.

Jelas sekali tuan/puan bahawa kesombongan dan kurang bijaksana orang Melayu itu sendiri akan memamah peluang dan kemajuan mereka sendiri. Allahyarham Dr. Burhanuddin al-Helmi ketika menyertai PAS pada 1956 masih berpegang teguh kepada kepentingan pemuafakatan antara umat Melayu. Beliau merupakan antara tokoh yang menandatangani piagam penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR atau UMNO) pada 1946 di Istana Besar, Johor Bharu. Meskipun berbeza pandangan dan ideologi, pemimpin-pemimpin Melayu pada waktu awal kemerdekaan negara ini masih sama dan jitu matlamat mereka, iaitu menyelamatkan bangsa Melayu dari kemunduran dan membawa mereka ke tahap yang mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di dunia.

Bagaimanapun, perjuangan parti-parti politik Melayu semakin menjauhi antara satu sama lain sehinggakan ada pihak yang sanggup mengkafirkan satu pihak yang lain sekitar tahun 80-an hanya dek kerana bezanya lambang parti di baju masing-masing. Syahadahnya sama. Junjungan besarnya masih Nabi Muhammad SAW. Kiblatnya masih ke Makkah al-Mukaramah. Tetapi masakan bersolat Jumaat dua kali kerana ada imam yang bersongkok dan imam yang berketayap. Bukankah itu satu penzaliman kepada umat Melayu sendiri?

Ada yang mempersoalkan bahawa perjuangan kita bukanlah berlandaskan kaum atau bangsa, tetapi perlu lebih kepada Islam sebagai ad-Din yang diredhai Allah SWT.  Sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, istilah Melayu itu turut merangkumi Islam sebagai agamanya selain daripada bahasa pertuturannya, adat budayanya dan juga darah keturunannya. Maka apabila bercakap mengenai perpaduan Melayu, secara langsungnya juga kita bercakap mengenai perpaduan Islamiah.

Dalam menempuh cabaran kemajuan dan kemodenan hari ini dan akan datang, ia lebih memerlukan kepada kemuafakatan antara orang Melayu sendiri demi memastikan kepentingan dan hak mereka tidak akan hanyut dibawa arus pancaroba alaf baru ini. Orang Melayu boleh berbeza pendapat dan pandangan tetapi tidak harus sehingga mengakibatkan perpecahan dan pertelingkahan yang merugikan kaum sendiri. Hanya kerana ingin memenangi satu kerusi DUN atau Parlimen dalam pilihan raya kecil, orang-orang Melayu sendiri yang agamanya tidak pernah menyuruh membenci dan mengasari sesama Islam, sanggup berbaling batu dan kayu ketika hari penamaan calon. Pergaduhan kecil dan ejek-mengejek sesama sendiri bukanlah senario yang pelik ketika tempoh kempen dan hari pengundian terutama di kawasan-kawasan majoriti Melayu. Namun, amatlah pelik jika ternampak aksi sebegitu di kawasan-kawasan yang bukan majoriti Melayu. Tidakkah mereka pernah terfikir bahawa siapa yang menang sekalipun tetaplah orang Melayu yang agamanya Islam? Alangkah baiknya juga sekiranya UMNO dan PAS dapat bertanding satu lawan satu di setiap kerusi Parlimen atau DUN supaya keputusannya nanti sentiasa membawa keuntungan kepada Melayu itu sendiri.

Walau bagaimanapun, kepentingan kaum lain tidaklah harus dipandang enteng. Pemuafakatan antara kaum selama inilah yang menyebabkan setiap warganegara tanpa mengira latar belakang kaum dan agamanya dapat mengecapi pembangunan negara. Di universiti-universiti awam, tetap ramai penuntut-penuntut yang namanya atau ayahnya tidak bermula dengan Muhamad atau Mohd. Hampir 90% empunya rumah kedai bagi setiap blok kawasan komersial yang dibangunkan adalah dari kalangan bukan Melayu. Begitu juga dengan tauke-tauke yang menguasai perniagaan ICT di Plaza Low Yatt. Hak setiap warganegara untuk hidup dengan aman dan selesa di negara ini tidak pernah diganggu gugat oleh pemerintah negara yang diterajui oleh orang Melayu.  Hak dan keselamatan setiap warganegara tanpa mengira kaum dan agama sentiasa dijamin dan dilindungi oleh Yang Di Pertuan Agong, yang juga berketurunan Melayu.

Benarlah kata orang tua-tua yang bijaksana, muafakat itu membawa berkat. Persetujuan yang dicapai antara semua pihak dalam mentadbir negara ini telah memungkinkan kita semua pada hari ini hidup di sebuah tanah yang bebas merdeka serta disegani dan diiktiraf dunia. Lebih mengkagumkan lagi, bahasa kebangsaan kita iaitu bahasa Melayu bukan sahaja ditutur di negara ini sahaja tetapi di seluruh dunia. Pengalaman saya sendiri bertutur bahasa Melayu dengan salah seorang warga Amerika Syarikat yang berbangsa Caucasian di negaranya membuktikan pengiktirafan dunia ini. Justeru itu, marilah sama-sama kita memanjatkan kesyukuran kepada Ilahi atas kurniaan  ini dan meneruskan resam bermuafakat kita untuk sentiasa membawa keberkatan di tanah tercinta ini.

Dari Melaka ke Tanah Jawa,
Membawa bersama pisang seikat,
Bila hati sudah sejiwa,
Muafakat kita membawa berkat.

 

Sekian dahulu sayarahan saya pada hari ini. Yang baik itu dari Dia Yang Maha Mengetahui dan Bijaksana, dan yang kurang itu adalah dari kelemahan saya sendiri. Wabillahi taufik, walhidayah. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Terima kasih.

 

*gian nak kembali ke zaman sekolah untuk masuk pertandingan syarahan walaupun dulu tak berapa nak masuk 🙂

Are we Not 1Malaysia?

I got stranded at KLIA after my flight to Langkawi which scheduled at 3.00pm was canceled due to some aircraft failure or something. At least that what the MAS officer in charge told me.  I finally got to aboard another flight at 6.00pm. I spent almost 4 hours at KLIA today. The longest, so far! Anyway, thanks to MAS for providing a lunch voucher worth RM20.

Coincidently, another colleague of mine was boarding the same flight at 6.00pm. So, at least I had somebody to chat with during the final hour before boarding the flight, and of course during the journey because he was sitting next to me. What’s the odd?!

During that lengthy conversation, he suddenly popped up a question which to me a very ‘brain breaking’ question. “What do you think about Dato’ Sri Najib‘s current policy?”. I supposed “What a nice weather today” wasn’t one of his favorite question. LOL 😀

I paused… I needed a damn good answer, at least to tell him that I do read the newspaper which I seldomly do. * giggle*

I guess Dato’ Sri Najib is trying to embed a real Malaysia idealism in every Malaysians’ hearts and souls. Mahathir did mention in his Malay Dilemma that the shallow and surface relationship between Malay, Chinese and Indian during the early days of independence was among the big factors of May 13th Tragedy. Najib’s trying to foster the real relationship between ethnics who are too diverse in background. I belief that the day will come when the Prime Minister of Malaysia will not be Malay and Muslim. Everybody assumes that the PM will always be a Malay, especially the Malays, because it has been since 1957. But the Federal Constitution says differently. It just states that an MP who has the majority support of Dewan Rakyat will assume the power of the PM of Malaysia. Nonetheless, will the PM at that time continue to protect and uphold the Federal Constitution and its spirit just as when the country was formed and agreed upon in 1957? The religion of the Federal of Malaysia will always be Islam, the special position of Raja-Raja Melayu, the national language will always be only Bahasa Melayu and the special privileges of Bumiputras? Whenever another MP tries to change these articles even he or she is a Malay, will another Chinese, Indian or Sikh MP stands up and opposes it, regardless of his or her political party and religion? Currently, I don’t see that coming. See what happen in Penang or Selangor. Pakatan MPs and ADUNs in those states are promoting new ideology which is too different from the spirit of the Federal Constitution. Malays nowadays can’t even utter the phrase of ‘hak melayu‘. If they say so, Pakatan MPs or ADUNs will attack them as racists. But when Chinese or Indians go around and talk about their rights, no Malay calls them racists. When Teoh Beng Hock died in the custody of SPRM, DAP marched around, did candle light virgil and subtly campaigned that it happened because of Beng Hock was a Chinese. Same thing happened when A.Kugan died in the custody of Police. HINDRAF and DAP went around and subtly told people that it wouldn’t happen if Kugan wasn’t an Indian. People suddenly forgot the sin and crime that Kugan did even he was caught red-handed trying to steal a luxury car. This is a true bigotry. And, when Susilowati and other few Malays was murdered by a few Indians, nobody said anything. Either UMNO or PAS said nothing. Malays didn’t react at all. Why? Because they saw it as a pure sadistic and brutal criminal act. It could happen to anyone regardless of his or her skin color. So, I guess Najib wants to make sure that all Malaysians will only see other Malaysians as Malaysian and not Malay, Chinese, Indian, Orang Asli, Iban, Murut, Kadazan, Bajau, Sungai, Suluk and everything else. He’s promoting 1Malaysia to ensure this and at the same time upholding the spirit of the Federal Constitution. He doesn’t want our national language ends up like Singapore national language which is also Bahasa Melayu. The national anthem is also in Bahasa Melayu – Majulah Singapura. But who still speak Bahasa Melayu in Singapore? Basically, this development is good for Malaysia, however he should consider all options in realizing this sincere concept. Just to make sure it won’t lose in translation.

That was my answer. After writing this down, no wonder I felt that journey from KLIA to Langkawi took shorter than usual 🙂

A Date with My Little Angel

It’s been a while. Yup, got caught up with tonnes of work lately. Even today, I had to bust my a$&  at the office from early in the morning till late evening. Thanks to my dear colleagues, things went well. Anyhow, that’s how thing is. Berkhidmat Untuk Negara 🙂 and I gladly do it. Not a lot of people have this privilege.

Since I already promised my children to do some outings today and obviously that plan needed a bit of changes, I thought my family and I could still reach KL in time after I got back from work. Sadly, my little son had already asleep when I got home (though it was only after Maghrib). My wife was a bit tired after the ‘walk about’ at PWTC. Then came my daughter asking me anxiously “Abah, jom pegi taman (playground). Nak?” She still remembered that I promised her to take her out today.

 

 

Alamanda Putrajaya

 

After solat Maghrib, I took her to Alamanda (again). It was only two of us, and that was our first date. I used to take her out before but just to buy some things or groceries either at Petronas pump station or  Carrefour.

First stop was Parkson though she wanted to go directly to the playground which was just next to the entrance of Parkson. I told her “we go and get you a belt first then we go to taman ek” and she nodded gently. Sometimes I’m so amused with these days kids. Even though she’s just 2 and half years old but she gets it. I wonder, was I this smart when I was her age. Louis Armstrong said it, they’ll learn much more than I’ll never know.

That first stop lasted almost an hour. I thought I wanted to get her a belt and baju princess (as she always refer to a dress) and also a shirt for her little brother. But nope! “Abah, jom tengok Dora ngan Barney! Jom, nak?” She just wanted to see the posters and all the items that bear Dora’s and Barney’s images. Those are her favorite characters. Then we went to ‘try me’ almost all toys that were electronics. Luckily, she didn’t want to get any of it :D. I did offer her though to buy a toy, in my defense! Guess, that my window shopping thingy is stuck with her too.

Next stop was the taman. That wasn’t last for at least 10 minutes since there were a lot of kids running around. Dia takut sikit bila ada ramai budak agresif. Rasanya ini kesan bila tak hantar anak ke nursery atau rumah pengasuh?!

Since it was already nine o’clock and and we hadn’t had our dinner yet, so we went to Secret Recipe. I ordered her kid’s burger, ice creme and orange juice. Watching her eating made me think. Nowadays, even though there are still a lot of people who are under privilege in our country, my kids already have the chance to eat at some restaurants or fast food chains at her age.

 

See, I was brought up in a lower class family. Abah was a retired army with monthly pension money about RM5++. He did not stop there but opened up a pisang goreng stall to support his family. Mak took some sewing jobs to help him out. Both of my brothers were at college but they got some small amount of scholarship. That helped out a little bit. The only time my sister and I got the chance to eat at KFC (there was no such thing as McD in my home town yet) when either one of us got # 1 or 2 in our class. So, the only way for us to pursue our study to university was by getting government scholarship, and we did! Now, my family has moved up to the middle class society. Thank you Mak and allahyarham Abah. My prayers always go to both of you.

Anyway, after finishing our meal it was time to go home. While walking back (outside of Alamanda), my daughter asked me “Abah tu moon kan?!” pointing at the moon which covered by heavy clouds. I answered “Ha ah, tu moon, star tak nampak malam ni sebab heavy clouds and it’s raining” because I knew the next question would be “star mane?“.

We did stop at the playground sekejap. Sebab dah takde orang, sukalah dia nak main di taman tu. So that concluded our date and her day too. Her day will not complete if she can’t go to the playground. She will keep asking to go the playground even it’s 11pm.

Nasib usahawan Melayu pinggir bandar dan bandar

Food for thought : The reality of Malay dilemma. Some Malays are so hardworking more than the Chinese (as some people said) to get a taste of life. To become rich and famous. But the reality is…

I got this article from here. I wish those Malays who are just wanna get rich thru Ali Baba would stop their immoral practices. Let those who really want to do business rightfully get the opportunities. Jangan tekan bangsa sendiri.

One more thing, Perbadanan Putrajaya – please lower your shop lot rentals as they are too foolishly high. Putrajaya is supposed to be an Islamic City Model where people can live happily including happy with their cost of living. Since the rentals are too damn high, the population, who are Muslims-majority, have to pay more compare to people who are living in Bangi and Kajang. Why? The root cause is Perbadanan Putrajaya high imposed rentals! Do something about it!

Nasib usahawan Melayu pinggir bandar dan bandar

SEORANG usahawan kecil gigih membina nama. Bermula dengan merangkak kemudian bangun bertatih perlahan merempuh segala onak dan duri dalam dunia perniagaan. Dia menyewa sebuah lot kedai di pinggir bandar. Lot kedai itu milik bumiputera. Kadar sewa yang dikenakan agak mahal tetapi usahawan itu berhati waja, menerima apa yang ditetapkan lantaran minat untuk berniaga ketika itu sedang meluap-luap.

Ketika hendak memulakan perniagaan, dia bersama adik-beradiknya mengecat lot kedai yang boleh saja disamakan dengan stor buruk. Maklumlah tempat itu sememangnya digunakan untuk menyimpan barangan si kontraktor yang memiliki kedai tersebut.

Sejak itu, dia memulakan perniagaan, membuka bakeri menjual kek, roti serta biskut hasil tangannya sendiri. Selang beberapa lot kedainya, ada satu lagi bakeri milik bukan bumiputera yang mempamerkan tanda halal tanpa diketahui halal tulen atau halal palsu.

Persaingan yang terpaksa ditempuh sememangnya sengit. Tetapi dia tidak mudah berputus-asa. Usahawan itu melebarkan langkahnya mencari pasaran di luar kawasan selain mempelbagaikan cabang perniagaannya.

Daripada bertatih, kini dia boleh berjalan dalam keadaan stabil. Biar pun belum berani berlari, keyakinan yang terbina hasil penat jerih selama lebih 12 tahun membuka matanya tentang erti dunia perniagaan. Dia Melayu. Melayu yang dikatakan mudah mendapat segalanya. Melayu yang dikatakan ada Mara, ada Jabatan Pertanian ada bank, ada diskaun – pendek kata kalau sebut Melayu, macam-macam ada.

Alasan

Tetapi Melayu pemilik lot kedai yang disewanya bukan seperti Melayu yang didefinisikan sebagai Melayu. Pemilik kedai itu tersungkur lantaran pelbagai masalah termasuk tidak tahan kerenah birokrasi bank. Lantas dia rebah terpaksa menjual lot kedai itu kepada bukan Melayu.

Memang sukar dan menyakitkan tetapi dia tidak ada pilihan. Rantaian kesannya adalah kepada usahawan yang menyewa lot kedai tersebut. Pemilik baru mahu menaikan sewa pada tahap tidak masuk akal jika dibandingkan kawasan tersebut. Lot yang disewanya menjadi lot termahal berbanding lot-lot lain. Pemilik baru itu memberi alasan, kedai tersebut cantik. Di mana logiknya? Yang mengecat, yang memasang jubin pada lantai, yang menghias kedai, yang melengkapkan pendawaian elektrik dan pendingin hawa adalah usahawan tersebut.

Pemilik lama apatah lagi pemilik baru tidak mengeluarkan sesen pun untuk membuat semua itu. Tetapi yang terpaksa menanggung kenaikan sewa adalah orang yang mengeluarkan ringgit dan sen iaitu usahawan bumiputera Melayu yang dikatakan memiliki pelbagai keistimewaan.

Itu cerita usahawan di pinggir bandar yang masih memanjat tangga demi tangga untuk mencari jawapan adakah Melayu itu amat istimewa seperti mana yang digembar-gemburkan atau hanya satu peratus sahaja Melayu yang benar-benar menepati kriteria istimewa itu sendiri. Jawapan masih belum ditemui.

Di Suria KLCC – mercu tanda bandar raya Kuala Lumpur – kita tentu tidak lupa kisah Kelantan Delights. Betapa mualaf yang pada pandangan umum adalah Melayu tidak mampu menyahut cabaran kenaikan kadar sewa yang mencecah hampir RM45,000. Tiada keistimewaan sebaliknya dia diberi kata dua – ambil atau tinggalkan.

Dia tidak ada pilihan sebenarnya di situ, lantas dia menarik diri di celah-celah puluhan nama asing yang megah membina papan tanda nama di kompleks beli-belah tersohor itu. Nama Melayu ada di situ tetapi tidak sampai berapa kerat, itu pun tidak diketahui berapa lama boleh bertahan.

Yang terbaru usahawan di Alamanda – kompleks beli-belah di pusat pentadbiran kerajaan Persekutuan iaitu Putrajaya. Pengurusan Alamanda bersemenda dengan Suria KLCC, begitu juga dengan nasib usahawan di situ. Maka apa yang terjadi baru-baru ini boleh saja disimpulkan sebagai kesinambungan nasib usahawan Melayu/bumiputera baik di pinggir bandar mahu pun di bandar.

Usahawan-usahawan ini masih mencari makna sebenar menjadi Melayu atau bumiputera, lantaran baik premis nun di Rawang mahu pun di tengah bandar raya atau di pusat pentadbiran persekutuan, pemiliknya atau pengurusannya terdiri daripada bukan Melayu.

Melayu hanya menjadi usahawan yang menumpang lot kedai. Melayu hanya pengusaha makanan tradisional yang mencuba nasib di ruang niaga Suria KLCC. Melayu yang cuba berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bukan Melayu di Alamanda.

Itulah Melayu.

Like it? Share this on Facebook Share it on Facebook

Monkey Business pt. 1

While browsing the world wide web I found this video posted by MalaysiaKini. It was during DUN Bagan Pinang by-election. This particular video makes me smile in agony. Every single either national election or by-election in Malay majority area we definitely can see such act. Mana-mana pun mesti sama. If the contestant is UMNO against PAS or PKR (Melayu) contestant, potong jari, mesti gaduh. Not in Chinese or Indians majority area though. WHY?

We had a few big rallies recently in KL. Protesting about almost everything. Who were the leaders? A group of mixed races but the supporters were 99% Malays. Oh, that’s why Malays are still ketinggalan despite of DEB, MARA education and business loans, government studying loans/scholarships, university quota, and what not! They don’t work hard enough to earn their living. Non-Malays are striving hard, working and sealing business deals everywhere and everyday so they can be rich and famous. Not the Malays. They are busying striving hard for equality for everyone so we all can have the same opportunities and privilages that Malays have enjoyed all this while. That’s one of good qualities which Frank Swettenham has described the Malays, ‘baik hati‘. It’s true, isn’t?

People may label me as racist but that’s the fact (biasalah, kalau cakap pasal Melayu mestilah racist). Face it!

credit to MalaysiaKini.com