Posts Tagged ‘ sejarah malaysia ’

Muafakat Membawa Berkat

‘Muafakat Membawa Berkat’ itulah tajuk syarahan saya pada pagi yang baik ini. Alhamdulillah, syukur kita ke hadrat Allah taala kerana keberkatannya dapat kita bersama-sama berkumpul di dewan yang indah ini untuk berkongsi pemikiran dan pengetahuan kerana sesungguhnya mencari ilmu itu adalah dituntut oleh Allah SWT dan Rasul-Nya. Firman Allah dalam surah Al-Mujadilah (58) ayat ke-11, marhumnya

Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat

Dan juga diriwayatkan Muslim bahawa Nabi bersabda

Barangsiapa berjalan di satu jalan dalam rangka menuntut ilmu, maka Allah mudahkan jalan menuju jannah. Dan sesungguhnya malaikat meletakkan sayap-sayapnya bagi penuntut ilmu tanda ridha dengan yang dia perbuat.

Muafakat berdasarkan terjemahan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka membawa erti ‘seia sekata atau setuju’ manakala berkat pula dimaksudkan sebagai ‘membawa untung atau berbahagia’. Maka tajuk kita pada hari ini bolehlah disimpulkan sebagai persetujuan dalam sesuatu kerja itu insya Allah akan sentiasa memberi keuntungan atau kebahagian kepada mereka yang seia dan sekata mengenainya.

Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-222 pada 13 hingga 14 Oktober 2010 lalu antara lainnya telah menyatakan kegusaran Raja-Raja Melayu terhadap perkembangan politik negara yang bersifat perkauman dan juga mencabar kedaulatan Perlembagaan dewasa ini. Baginda-baginda telah bertitah bahawa keadaan ini akan membawa musibah kepada negara ini sekiranya berterusan. Justeru, seluruh rakyat adalah diseru memahami dan menghayati sejarah pembentukan negara dan Perlembagaan Persekutuan yang diasaskan kepada kontrak sosial iaitu semangat permuafakatan dan persefahaman antara kaum dan persetujuan Raja-Raja Melayu.

Selain itu, Raja-Raja Melayu turut menitahkan supaya orang Melayu tidak lagi bertelingkah sesama sendiri. Mereka perlulah bersatu berasaskan persaudaraan Islam supaya kedudukan dan nasib orang Melayu tidak ketinggalan dan terhakis dalam arus pembangunan negara. Seluruh pemimpin Melayu diseru untuk kembali duduk semeja dan bersama-sama berusaha untuk menaikkan kedudukan orang Melayu, di samping terus melindungi dan membela nasib kaum Bumiputra ini. Perselisihan faham dan pertelagahan antara pemimpin Melayu tidak akan memberi keuntungan kepada orang Melayu malah akan merosakkan masa depan mereka di tanah bernama Malaysia ini.

Jelas sekali tuan/puan bahawa kesombongan dan kurang bijaksana orang Melayu itu sendiri akan memamah peluang dan kemajuan mereka sendiri. Allahyarham Dr. Burhanuddin al-Helmi ketika menyertai PAS pada 1956 masih berpegang teguh kepada kepentingan pemuafakatan antara umat Melayu. Beliau merupakan antara tokoh yang menandatangani piagam penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR atau UMNO) pada 1946 di Istana Besar, Johor Bharu. Meskipun berbeza pandangan dan ideologi, pemimpin-pemimpin Melayu pada waktu awal kemerdekaan negara ini masih sama dan jitu matlamat mereka, iaitu menyelamatkan bangsa Melayu dari kemunduran dan membawa mereka ke tahap yang mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di dunia.

Bagaimanapun, perjuangan parti-parti politik Melayu semakin menjauhi antara satu sama lain sehinggakan ada pihak yang sanggup mengkafirkan satu pihak yang lain sekitar tahun 80-an hanya dek kerana bezanya lambang parti di baju masing-masing. Syahadahnya sama. Junjungan besarnya masih Nabi Muhammad SAW. Kiblatnya masih ke Makkah al-Mukaramah. Tetapi masakan bersolat Jumaat dua kali kerana ada imam yang bersongkok dan imam yang berketayap. Bukankah itu satu penzaliman kepada umat Melayu sendiri?

Ada yang mempersoalkan bahawa perjuangan kita bukanlah berlandaskan kaum atau bangsa, tetapi perlu lebih kepada Islam sebagai ad-Din yang diredhai Allah SWT.  Sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, istilah Melayu itu turut merangkumi Islam sebagai agamanya selain daripada bahasa pertuturannya, adat budayanya dan juga darah keturunannya. Maka apabila bercakap mengenai perpaduan Melayu, secara langsungnya juga kita bercakap mengenai perpaduan Islamiah.

Dalam menempuh cabaran kemajuan dan kemodenan hari ini dan akan datang, ia lebih memerlukan kepada kemuafakatan antara orang Melayu sendiri demi memastikan kepentingan dan hak mereka tidak akan hanyut dibawa arus pancaroba alaf baru ini. Orang Melayu boleh berbeza pendapat dan pandangan tetapi tidak harus sehingga mengakibatkan perpecahan dan pertelingkahan yang merugikan kaum sendiri. Hanya kerana ingin memenangi satu kerusi DUN atau Parlimen dalam pilihan raya kecil, orang-orang Melayu sendiri yang agamanya tidak pernah menyuruh membenci dan mengasari sesama Islam, sanggup berbaling batu dan kayu ketika hari penamaan calon. Pergaduhan kecil dan ejek-mengejek sesama sendiri bukanlah senario yang pelik ketika tempoh kempen dan hari pengundian terutama di kawasan-kawasan majoriti Melayu. Namun, amatlah pelik jika ternampak aksi sebegitu di kawasan-kawasan yang bukan majoriti Melayu. Tidakkah mereka pernah terfikir bahawa siapa yang menang sekalipun tetaplah orang Melayu yang agamanya Islam? Alangkah baiknya juga sekiranya UMNO dan PAS dapat bertanding satu lawan satu di setiap kerusi Parlimen atau DUN supaya keputusannya nanti sentiasa membawa keuntungan kepada Melayu itu sendiri.

Walau bagaimanapun, kepentingan kaum lain tidaklah harus dipandang enteng. Pemuafakatan antara kaum selama inilah yang menyebabkan setiap warganegara tanpa mengira latar belakang kaum dan agamanya dapat mengecapi pembangunan negara. Di universiti-universiti awam, tetap ramai penuntut-penuntut yang namanya atau ayahnya tidak bermula dengan Muhamad atau Mohd. Hampir 90% empunya rumah kedai bagi setiap blok kawasan komersial yang dibangunkan adalah dari kalangan bukan Melayu. Begitu juga dengan tauke-tauke yang menguasai perniagaan ICT di Plaza Low Yatt. Hak setiap warganegara untuk hidup dengan aman dan selesa di negara ini tidak pernah diganggu gugat oleh pemerintah negara yang diterajui oleh orang Melayu.  Hak dan keselamatan setiap warganegara tanpa mengira kaum dan agama sentiasa dijamin dan dilindungi oleh Yang Di Pertuan Agong, yang juga berketurunan Melayu.

Benarlah kata orang tua-tua yang bijaksana, muafakat itu membawa berkat. Persetujuan yang dicapai antara semua pihak dalam mentadbir negara ini telah memungkinkan kita semua pada hari ini hidup di sebuah tanah yang bebas merdeka serta disegani dan diiktiraf dunia. Lebih mengkagumkan lagi, bahasa kebangsaan kita iaitu bahasa Melayu bukan sahaja ditutur di negara ini sahaja tetapi di seluruh dunia. Pengalaman saya sendiri bertutur bahasa Melayu dengan salah seorang warga Amerika Syarikat yang berbangsa Caucasian di negaranya membuktikan pengiktirafan dunia ini. Justeru itu, marilah sama-sama kita memanjatkan kesyukuran kepada Ilahi atas kurniaan  ini dan meneruskan resam bermuafakat kita untuk sentiasa membawa keberkatan di tanah tercinta ini.

Dari Melaka ke Tanah Jawa,
Membawa bersama pisang seikat,
Bila hati sudah sejiwa,
Muafakat kita membawa berkat.

 

Sekian dahulu sayarahan saya pada hari ini. Yang baik itu dari Dia Yang Maha Mengetahui dan Bijaksana, dan yang kurang itu adalah dari kelemahan saya sendiri. Wabillahi taufik, walhidayah. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Terima kasih.

 

*gian nak kembali ke zaman sekolah untuk masuk pertandingan syarahan walaupun dulu tak berapa nak masuk 🙂

Advertisements

Rewrite History Textbooks : Khoo Kay Khim

As promised, here is the file of the article from the Sun dated Oct 29th 2010 about rewriting our history textbooks : Rewrite history textbooks

Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Khim said well. Our textbooks need to be rewritten more comprehensively, and I would say add up some spices to the way of writing. We all know ourselves. We do like to read. We read tonnes of novels or magazines but our history textbooks. Why? BORING! Don’t you think they are too stilted? I read history novels and biographies which can be considered as ‘history textbooks’, and I love ’em. The style of writing of our textbooks needs to be changed. It seems that the authors are forcing too much facts into our head. Why not change the writing style to as how you’re telling victorious or sob stories?  Guess that will grab more students’ attention than what we’re having right now.

In terms of writing the facts, I totally agree with Khoo. Don’t need to shy away from the truth. Put the truth on the table and let everybody learn from the past. If we don’t, we’ll be doomed. History tends to repeat itself.

History books are not meant for political means. Just come out clean. I remember a few years back when this one university published a textbook for its unity and integration module, some ‘unseen hands’ had grabbed the university’s b@!!$ to call it off. Why? It mentioned names of political parties which were responsible for the big racial clash in 1969. So, if that continue to happen, we Malaysians are going nowhere.

Praise to the government for making history a must-passed SPM subject by 2013, and introducing the subject to primary school by 2014. Hope these new moves will improve our sense of belonging, and make everyone to embrace other Malaysians as his or her true brothers and sisters.

 

p.s. : check this blog out… I don’t think he favors Khoo that much

*article credit to Kong See Hoh. “Rewrite History Textbooks.” The Sun 28 October 2010 : 10
*pic credit to Aizuddin Saad : Press Photographer

 

Buta Sejarah

Wonders of wORLD wIDE wEB! Saya baru membaca surat khabar semalam, itu pun melalui Internet. Kalau nak baca printed version dah tentu kertas-kertas tu dah lunyai sekarang ni. Satu sebab lagi untuk sokong usaha kurangkan penggunaan kertas – kuranglah sampah dan kuranglah penebangan balak-balak. Takut anak-anak kita dah besar nanti, makin panas pula diorang.

One of the articles that I browsed through tonight that caught my eyes, was from Utusan MalaysiaOrang muda buta sejarah!“. What the ….

Cemana pula wartawan tu boleh buat kesimpulan macam ni? Lepas baca satu-satu soalan yang ditanya kepada 200 randomly selected respondents, this is my conclusion :-

Soalan ke-2 dan ke-4 boleh dipertimbangkan kalau salah

Soalan 1, 3, 5, 6, 8, 9 dan 10 tak patut ada yang tak tahu

Sebab :

1. Memang diakui tak ramai yang peka pasal tema sambutan hari merdeka termasuk orang yang tak muda pun. Cuba tanya pada wakil-wakil rakyat, cikgu-cikgu, manager-manager bank dan cashier kedai mamak pun tak tentu tahu lagi.

2. Soalan 4 tu, kalau diubah sikit untuk cam kan jata negara pun tak tentu lagi ramai orang akan dapat jawab dengan betul, tambah la lagi dengan nak tahu cogan kata negara yang hanya ada pada jata tu

Tetapi macam mana pun, sebagai seorang rakyat kenalah at least tahu semua ni. Memang soalan yang basic. Tapi apa penyelesaiannya?

Menteri Pelajaran baru-baru ni ada sebut untuk jadikan subjek sejarah sebagai subjek yang kena lulus dalam peperiksaan awam. Bagus la tu. Baru la budak-budak serius sikit belajar sejarah. Cuma loop hole nya ialah sistem pengajaran dan pengajar tu sendiri. Saya ingat lagi masa waktu sejarah dari tingkatan 1 sampailah tingkatan 5, cara cikgunya mengajar adalah sama : untuk lulus dan score A dalam periksa. Buku teks tu sangat jarang pegang. Kitab utama adalah buku rujukan (ala yang Sasbadi print tu). Kena paksa beli tu! Hasilnya, itu yang Utusan kata Orang Muda Buta Sejarah.

Prof Emeritus Khoo Kay Khim ada kata baru-baru ni, buku teks sejarah kena ditulis semula supaya lebih comprehensive dan menceritakan fakta sebenar. Dia bagi contoh, ramai orang politik kata “penjajah British yang bawa masuk orang Cina beramai-ramai ke Tanah Melayu” padahal sebenarnya “tauke-tauke kaya Cina yang sudah ada di Tanah Melayu yang bawa masuk orang-orang Cina ke sini” untuk lombong bijih timah. Dia juga ada sebut cikgu-cikgu perlu main peranan untuk pastikan anak murid faham sejarah yang di’belajar’nya. Cikgu tu sendiri kena tahu beyond written passages in the text book. Barulah dia boleh cerita dengan menariknya macam mana Kuala Lumpur dibuka. Ini tak, asyik-asyik Yap Ah Loi yang buka KL. Tak cerita pun Abdullah Hukum yang semangat buka kampung-kampung Melayu di KL tu macam di Bangsar.

Esok saya akan upload artikel yang cerita pendapat Prof Khoo pasal keputusan Kementerian Pelajaran dengan subjek sejarah ni. Kena scan dulu paper the Sun tu

ps : What if I was one of the respondents? I should score 9/10. My wrong answer for question #2 would be part of WRONG stat!

*pic credit tu Utusan Malaysia