Itali, Sepanyol gah di padang, longlai dalam ekonomi

Oleh Anwar OPatho Rohman

Laksana dana penyelamat bersepadu elak krisis terus melarat.

Bagi yang menonton Euro 2012 awal pagi tadi, tentu sudah mengetahui siapa bergelar ‘raja’ bola sepak Eropah tahun ini, sama ada Itali atau pun Sepanyol. Pasukan yang menang menyambutnya dengan penuh kegembiraan dan disanjung ribuan peminat. Bagi yang kalah, menangis air mata darah sekali pun tidak akan dapat menukar keputusan perlawanan.

Di sebalik kehebatan dan kemeriahan Euro 2012 terutama apabila perlawanan akhir menemukan Sepanyol dan Itali, kedua-dua negara ini juga tetap mempunyai kelemahan. Kedua-duanya sedang bergelut dengan krisis ekonomi

Itulah dunia sukan bola sepak. Ia penuh dengan kegilaan, suka duka, misteri, keajaiban dan luar biasa tetapi amat berpengaruh kepada manusia kerana ramai yang sanggup mengorbankan wang ringgit, tenaga dan masa termasuk waktu tidur.

Jelas sekali, Euro 2012 menjadi pentas negara rantau Eropah mempamerkan kehebatan dalam sukan bola sepak kepada dunia khasnya benua Amerika Selatan dan Asia.

Kejohanan berprestij empat tahun sekali itu amat ditunggu peminat bola sepak, selain Piala Dunia kerana mereka mahu menyaksikan aksi diperagakan pemain yang mewakili negara masing-masing kerana hampir separuh pemain beraksi dianggap antara pemain terbaik dunia.

Namun begitu, di sebalik kehebatan dan kemeriahan Euro 2012 terutama apabila perlawanan akhir menemukan Sepanyol dan Itali, kedua-dua negara ini juga tetap mempunyai kelemahan. Kedua-duanya sedang bergelut dengan krisis ekonomi di negara masing-masing.
Walaupun Itali dan Sepanyol dilihat hebat di padang, di pentas ekonomi kedua-dua negara itu sebenarnya tenat dan amat memerlukan dana penyelamat bagi mengurangkan kesan peningkatan kos pinjaman yang sedang dihadapinya.

Jumaat lalu, pemimpin negara Kesatuan Eropah (EU) bersetuju melaksanakan tindakan kecemasan itu dengan disusuli penubuhan sebuah badan penyeliaan tunggal bagi memantau institusi perbankan di Zon Euro menjelang akhir tahun ini.

Sidang Kemuncak 17 negara anggota yang berkongsi mata wang sama bersetuju dana menyelamat Zon Euro boleh digunakan bagi menstabilkan pasaran bon, susulan rayuan pemimpin Sepanyol dan Itali.

Pelan tindakan kecemasan itu boleh dibuat tanpa memaksa negara berkenaan yang mematuhi peraturan bajet EU, menerima pakai langkah penjimatan tambahan atau pembaharuan ekonomi.

Negara EU yang meminta sokongan bon daripada dana penyelamat perlu memeterai satu memorandum persefahaman (MoU) dengan menyatakan komitmen dasar sedia ada mereka serta tempoh masa yang dipersetujui.

Negara berkenaan, bagaimanapun tidak akan berdepan sebarang pengawasan ‘Troika’, wakil Suruhanjaya Eropah, Bank Pusat Eropah dan Tabung Matawang Antarabangsa (IMF), yang mana ketika ini Greece, Ireland dan Portugal tertakluk mengenainya.

Pada Sidang Kemuncak EU sebelum ini, Sepanyol dan Itali bersetuju menerima pakej pertumbuhan untuk menurunkan kos pinjaman kedua-dua negara itu yang kini kian meningkat. Masalah itu kini boleh menjejaskan pasaran modal ekonomi negara ketiga dan keempat terbesar dalam zon euro itu.

Penganalisis pasaran saham, Kaladher Govindan menganggap keputusan EU sebagai bantuan melegakan untuk pasaran bon Sepanyol dan Itali, namun kelemahan serta ketidakseimbangan fiskal Eropah dalam sistem perbankan bukan sekadar menuntut suntikan modal berterusan.

“Krisis ekonomi di sana masih memerlukan lebih banyak bantuan jika mahu pulih di samping mengatasi masalah isu utama.

“Soalnya, adakah Mekanisme Penstabil Eropah (ESM), iaitu dana penyelamat tetap Eropah yang akan diberikan kuasa menyalurkan bantuan secara terus kepada bank bermasalah, akan diberikan lesen perbankan seperti disyaratkan syarat Bank Pusat Eropah (ECB),” katanya.

Perkembangan terbaru menunjukkan yang perkara itu mungkin boleh menjadi kenyataan kerana dana penyelamat euro berjumlah 500 juta boleh mengecilkan hutang Sepanyol dan Itali bernilai lebih 2.4 trilion.

“ECB sepatutnya memainkan peranan lebih penting dalam situasi sekarang sekiranya situasi melegakan Jumaat lalu hendak dikekalkan,” kata Ketua Penyelidik TA Securities itu lagi.

Melihat kepada perkembangan di blok Eropah itu, ia seharusnya menyedarkan kita bahawa sehebat mana sesebuah negara itu, pasti ada kelemahan.

Ada banyak perkara yang boleh dipelajari darinya. Sukan mungkin boleh menjadikan negara di Eropah gah dan megah pada mata dunia, tetapi pada sudut lain, mereka jauh lebih menderita berbanding negara kita.

dipetik daripada : Berita Harian Online

Update : Harimau Muda at AFC U22 Qualifiers

Just a quick update on Group G result AFC U22 Qualifiers:

Malaysia menang 4-2 ke atas Chinese Taipei pada 28 Jun 2012.
Scorer :
Rozaimi Rahman 8, 41
Saarvindran 78
Own goal 33

Malaysia menang 3-0 ke atas Vietnam pada 30 Jun 2012.
Scorer :
Rozaimi Rahman 52, 92, 94

Next stop is Myanmar on July 3rd 2012. Harap ada live on TV. Kalau menang game ni, akan pergi ke AFC Asian U22 Championship. Semoga seluruh rakyat Malaysia dapat berdoa supaya Harimau Muda berjaya tewaskan Myanmar. Malaysia Boleh!

EURO 2012 : Who Will Lift The Trophy?

Not until today will only I write on Euro 2012. Living half across the world from Ukraine and Poland makes you have to get up in the middle of morning to watch every single game. I only watched a few games when the Orange, Germany and England were playing. They were my favorites. I thought either the Orange or England could win this time. And I always knew that the German had a good chance. But what a disappointment!

That’s the thing with football. You can’t expect anything which is wrote on paper will decide the game. Though the Netherlands were displaying such excellent performances but fate had never been on their side.

That went on Germany as well. What a tremendous campaign they had so far but they fumbled in the semis to the Azzuries. Yes, Italy played better. They outperformed the English boys and the Germans in their last two games. They cornered every single opponent when they entered their half. And they had good attackers as well. So scoring goals were nothing to them.

In conclusion only the best team will win. They need not only to display the best performance but also to have the best tactical, skills and quality players to outwit the opposition. After witnessing the Azzuries or the BLUES I strongly feel that they will rule the finals and win the championship to themselves. So best of luck guys.

ps- I’m not a fan of Balotelli but I think he is the man who will rip apart the defense of the Spaniards.

Jurulatih 3 Kepala

My friend showed me this video on YouTube. It’s hillarious. Got to watch. Many more such videos. Just search ‘Bangkang Dari Longkang’ on YouTube or google it. Mesti jumpa!!! Harap kita tak jadi macam ni.

Doa Guling Kerajaan

Tadi tengok Buletin Utama TV3 menyirap pula darah. Kes khatib di Masjid Saidina Abu Bakar as-Sideq, Guar Perahu Pulau Pinang yang sebelum ni dilaporkan oleh TV3 pada 23 Jun 2012. Mula-mula orang UMNO yang diinterview meluap-luap suruh siasat. Dah ada blog yang cuba cool down the temperature supaya orang nampak ini sebagai satu propaganda BN. Ke situ pulak poie nye! Tadi ahli kariah masjid tu dah buat report polis. Minta siasat perkara ini. Untuk pengetahuan semua, tak silapnya Guar Perahu ni dok dalam Parlimen Permatang Pauh. Tau la siapa MP dia kan.

What ever it is pun, takkan lah sampai macam tu sekali. Ape ke bengongnya dan sempit pemikiran sampai minta kepada Allah swt untuk jatuhkan orang Islam sendiri. Bukannya kafir harbi pun nak didoakan sebegitu. Kenape tak minta doa supaya pemimpin BN nie dibuka pintu hatinya kalau jahat sangat depa ni?! Bukankah itu lebih baik. Macam komen sahabat saya, “tak payah tunggu Amerika datang hantar ejen untuk ‘jajah’ negara kita macam kat Timur Tengah, orang Islam kita sendiri pun boleh bagi hancurkan negara sebab pecah belah.”

Tak boleh ke kita berbaik-baik sesama insan terutama seagama. Syurga dan neraka tu kat tangan kita ke? Itu semua hak Allah untuk tentukan bukannya manusia. Semoga orang-orang Islam yang jumud pemikirannya macam nie akan lebih terbuka akalnya untuk pastikan Islam sentiasa terletak tinggi di negara kita. Bersatulah tak kira apa pegangan ideologi kita. Tak salah kalau kita berbeza pendapat tapi janganlah sampai mendoakan kejatuhan orang. Doalah perkara-perkara yang baik dan itu lebih mulia.

Nak jatuhkan kerajaan, tunggu pilihan raya nanti. Berilah undi kepada parti yang kita fikir (bukan rasa tau) terbaik untuk tadbir negara. Yang dapat jaga kebajikan anak cucu kita, ekonomi dan majukan negara untuk keselesaan rakyat.

Harimau Muda Mengaum di Myanmar Game 2

Harimau Muda

ihsan dari ESPNSTAR.com

Harimau Muda (Malaysia U22) after a disappointing result against the young Koreans (2-3), they got up and nailed down the Azkals (the Philippines U22) 7-0 in a Group G match at the Bogyoke Aung San Stadium today. Since the kick-off, the outcome was inevitable. The Young Tigers were all over the places to gain the field and marched towards the goal. Continue reading

Kuning dan BERSIH

Sudah lama tidak menaip, kekok pula rasanya. Banyak yang hendak dikatakan tapi kurang pula masa untuk diluangkan di sini. Mungkin perkara ini sudah hampir dilupakan namun ia banyak memberi kesan kepada negara kita. Akta Perhimpunan Aman 2012 digubal dan luluskan akibat daripada NGO bernama BERSIH. Walhal sebelum ini pun rakyat bebas untuk berhimpun tetapi terdapat beberapa peraturan yang perlu diperolehi sebelum diluluskan permitnya. Namun di bawah akta baru ini, sesiapa sahaja boleh menganjurkan perhimpunan aman dengan hanya menghantar notis kepada pihak polis 10 hari sebelum tarikh perhimpunan. Suatu perubahan yang ketara kepada negara kita.

Bagaimanapun, entri ini bukanlah fasal perhimpunan aman tetapi kekesalan saya tentang keikhlasan BERSIH sendiri dalam membantu kerajaan untuk mencapai suatu pilihan raya yang didakwa kotor.

BERSIH dalam salah satu tuntutannya mengatakan bahawa daftar pemilih kita sangat tidak teratur dan meragukan. Apa yang dinyatakan adalah masih terdapat nama-nama pemilih yang boleh dipersoalkan kewujudan mereka. Masih ada pemilih-pemilih yang berumur lebih dari 100 tahun. Adakah mereka masih hidup atau telah mati? Terdapat juga nama-nama yang berkongsi alamat yang sama terutama alamat di kampung-kampung. Memang betul, sangat-sangat meragukan! Bagaimana SPR sehingga hari ini selepas berpuluh tahun merdeka masih tidak boleh bersihkan daftar pemilih ini?

Continue reading